SetEnvIfNoCase Referer "^http://sepanggar\.blogspot\.com/" local_ref=1 Order Allow,Deny Allow from env=local_ref

Wednesday, October 12, 2005

Roti Canai Teluk Likas

Aku teringat makan kat gerai-gerai tepi laut di Teluk Likas dengan kawan-kawan kira-kira lima tahun lepas. Teluk Likas ini memang satu teluk di satu kawasan Kota Kinabalu, Sabah yang menghijau dan berdepan dengan pantai. Teluk ini teluk betul, bukan macam teluk belanga.

Adalah satu pemilik gerai yang berotak licin sikit. Taklah macam sesetengah yang otak pekat, sampai berniaga pun lima enam biji gerai, jual benda yang serupa dalam satu pasar malam kecil. Roti canainya digelar Roti Canai Teluk Likas. Adakah dia sebesar Teluk Likas? Tak lah, kalau tidak, takdelah kelaparan budak-budak jual bahai 10 sen satu di pasar Filipin KK. Budak tinggi sampai paha, nak minta kita upah dia angkat barang dapur cukup untuk satu minggu, dengan upah 50 sen. Kesian.

Nak upah dia pun salah, tak nak upah dia pun salah. Kalau upah dia, tak ka mendera bebudak kecik angkat barang dua tiga kali berat badan dia? Kalau semuorang upah dia, ibubapa mereka yang kengkadang pendatang tanpa izin sengaja suruh diorang kerja macam itu lah pulak. Tak nak upah dia, kosong pula perut dia, tiada duit nak beli makanan. Sampai habis bandwith belog ini pun, tak selesai lagi nak kupas macamana diorang boleh berada di Sabah, tetapi tidak di Berunai dan tidak di Sarawak?

Pun begitu, balik ke cerita roti canai Teluk Likas, kalau tidak silap aku, roti dibuat macam roti tisu yang dijual gerai-gerai mamak di Kuala Lumpur. Benda tu hangat lima tahun dulu, menjadi macam fesyen makanan lah pulak. Ni dia gambar roti tisu yang dijual di Kuala Lumpur sekitar 2001. Gambar ni aku pinjam dari Allen Tan yang boleh didapat di sini. Kalau nak pakai, tolong ungkap nama saudara Allen ini ya.

Sebulan selepas kitorang berkenalan dengan roti canai Teluk Likas, kengkawan aku pegi pula ke Pulau Pinang. Di sana roti tisunya betul-betul rapuh macam suratkhabar salai. Tak macam roti canai. Lepas tu, gulungan 'tisu' itu pula macam popiah tanpa isi, atau batang paip, besarnya macam sebesar lengan, panjangnya adalah setengah meter. Terlopong kengkawan aku tengok! Ini belum lagi pengusaha gerai mamak di Gurney Drive, Pulau Pinang itu mempromosikan teh tarik Komtarnya. Kalau gelas biasa, tinggi macam biasalah, gelas ini setinggi botol pencuci rambut yang paling besar tu. Tiada pula tandas yang kelihatan berdekatan.


Kalau baju ada fesyen, sekarang makanan pun ada. Tak nak kalah jugak. Rugi aku tak tangkap gambar, kalau tak boleh aku pampang atas dada majalah. Terliur laki-laki. Bini diorang pun tak marah kan, kalau terliur ngan cik roti canai?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home